Militair.net
Het is ma okt 23, 2017 1:46 pm
Welkom op het forum van Militair.net!
U kunt lid worden van het militaire forum door in het menu hierboven op de knop registreren te klikken. Wanneer u geregistreerd bent kunt u berichten plaatsen en reageren op onderwerpen. We hopen u binnenkort ook op het forum welkom te heten!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Fairchild Republic A-10 Thunderbolt
BerichtGeplaatst: di maart 10, 2009 11:35 am 
Generaal-Majoor
Generaal-Majoor

Citaat:
Ik blijf de A10 één van de meest indrukwekkende vliegtuigen vinden van de afgelopen decennia

x 100 :)

En het trieste ervan is, naar mijn weten hebben ze in Nederland nog nooit tijdens de Open Dagen gevlogen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 10, 2009 11:39 am 
Kolonel
Kolonel

Nee volgens mij ook niet... Ik heb er wel ooit 1 in Duitsland zien vliegen... Als je zoiets ziet, hoef je niet te twijfelen over wát je ziet... hehe

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 10, 2009 1:26 pm 
Korporaal
Korporaal

George schreef:
Citaat:
Ik blijf de A10 één van de meest indrukwekkende vliegtuigen vinden van de afgelopen decennia

En het trieste ervan is, naar mijn weten hebben ze in Nederland nog nooit tijdens de Open Dagen gevlogen.

Jawel hoor! Ik heb ze jaren geleden al eens zien vliegen tijdens een open dag(toen ze nog groene camouflage hadden) .
Het gehuil van de motoren klinkt angstaanjagend als hij onder een bepaalde hoek vliegt wanneer hij een aanval inzet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 10, 2009 1:37 pm 
Generaal-Majoor
Generaal-Majoor

Cloggie schreef:
George schreef:
Citaat:

Jawel hoor! Ik heb ze jaren geleden al eens zien vliegen tijdens een open dag(toen ze nog groene camouflage hadden) .
Het gehuil van de motoren klinkt angstaanjagend als hij onder een bepaalde hoek vliegt wanneer hij een aanval inzet.

Dat is opmerkelijk, waar was dat dan? Naar Volkel ga ik altijd, ben een paar keer geweest in Gilze en 1 keer in Leeuwarden en vroeger in Soesterberg.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo mei 24, 2009 9:46 pm 
Majoor
Majoor

Voor de liefhebbers van een aanstormende A-10: kort bij de vliegbasis van Kleine Brogel in Limburg (België) heb je de schietterreinen van Helchteren (Pampa Range). Daar komen regelmatig A-10's oefenen. Je kan natuurlijk niet tot op de schietterreinen, maar wel behoorlijk dichtbij tot op ongeveer anderhalve kilometer. En zelfs dat is al indrukwekkend genoeg, zeker wanneer ze het staccato van hun kanon laten horen. Voor diegenen die over de mogelijkheid beschikken effectief tot op Pampa Range te komen: vraag aan de verantwoordelijke ter plaatse of je eens een doelwit mag zien. Er staan pantsers waarin de A-10 probleemloos gaten knalt, en dit dan nog alleen met oefenmunitie. Het resultaat met pantserdoorborende munitie moet verschrikkelijk zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2009 2:30 pm 
Generaal
Generaal

Zag ik staan. Btw, waarvoor staat het zwarte plek? Links van de Gatling gun (op de foto) op de vleugel.

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jan 02, 2010 8:53 pm 
Soldaat

Aan het begin staat

"De A-10 is in de jaren zeventig ingevoerd en het feit dat het gevechtsvliegtuig nu nog gebruikt wordt is op zich al uniek. Veel vliegtuigen zijn namelijk al vervangen. Wat maakt de A-10 zo uniek en onvervangbaar?"

Even ter informatie: Er zijn plannen om de A10 te vervangen door de F35A Lightning II. Er wordt door sommigen echter sterk getwijfeld of de F35 hiertoe in staat is, de F35 is natuurlijk niet in de eerste plaats gebouwd om gronddoelen van dichtbij aan te vallen. Lage snelheid zal ook niet meevallen met dit vliegtuig. Afwachten dus maar, of de vervanging door gaat!
:goed:

Profiel  

Berichttitel: Fairchild Republic A-10 Thunderbolt >>>>Goalkeeper
BerichtGeplaatst: do jan 07, 2010 2:52 pm 
Soldaat

De geweldige wendbaarheid, het GAU-8A 30mm gatling kanon, de speciale munitie (APDS,
Amor Piercing Discarding sabots) De veelzijdigheid aan andere wapens dat dit vliegtuig mee kan nemen.
De lage vliegsnelheid is perfect om gronddoelen aan te vallen.
Is een paar jaar terug te bekijken geweest op een open dag op het marinevliegveld "de Kooy"in Den Helder

Het wapen is dan ook zo geweldig dat er al vanaf begin jaren 80 bij de marine een Last Defense System
in gebruik is genomen genaamd "GOALKEEPER".
Met dezelfde "GUN" haalt de Marine de raketten uit de lucht die door de laatste verdedigingsgordel
zijn doorgedrongen.
Het heeft een vuursnelheid van 4200 rounds per minute en schiet een "groep" van 60 cm op een afstand
van 1000 meter (dus ligt geen scherm neer zoals velen denken) in combinatie met MPDS (Misile Piercing
Discarding Sabots) Heeft geen enkele raket de mogelijkheid het schip te raken.
Is getest met een Live "vandal" raket met een vliegsnelheid van Mach 2.2.
Wil je meer weten kijk dan even op http://www.gdatp.com Products naval Systems

Profiel  

BerichtGeplaatst: di nov 09, 2010 7:02 pm 
Soldaat 1e klasse
Soldaat 1e klasse

Beetje late reactie maar: de A10 heeft op een opendag op Volkel gevlogen. Eind jaren 80.
Was een mooi gezicht om hem (heeel kleine) 8tjes te zien draaien

Profiel  

BerichtGeplaatst: za feb 22, 2014 11:09 pm 
Soldaat

Ik kom nog wel eens het woord 'piloot' tegen terwijl ik er van uitga dat iemand die in de (militaire) luchtvaart is geïnteresseerd wellicht weet dat dat in het algemeen vliegers worden genoemd. Uiteraard is het 'pilot' in het Engels maar het woord 'piloot' bezigen was en is 'not done' in de vliegerij.
Ab Woudstra
voorm. militair & civiel vlieger

Profiel  

BerichtGeplaatst: za feb 22, 2014 11:11 pm 
Soldaat

Vergat ik nog even te vermelden dat deze kist 'hedgehog' werd genoemd

Profiel  

BerichtGeplaatst: za feb 22, 2014 11:27 pm 
Kolonel
Kolonel

In het Engels worden (gevechts-) vliegers ook wel "drivers" genoemd :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 12, 2014 1:33 pm 
Soldaat

Er wordt op deze website herhaaldelijk, overigens heel begrijpelijk, het woord piloot gebezigd. Lui die in bij defensie hebben gewerkt of de luchtvaart gebruiken dit woord niet. Je wordt voor vlieger opgeleid bij en vliegschool en dus ben je vlieger en geen piloot.
Het woord piloot wordt in de burgermaatschappij wel gebruikt, is ook gewoon een Nederlands woord maar is in de luchtvaart eigenlijk 'not done'.
Heb tot mijn 50ste bij de marine gevlogen met fixed wings als Neptune en Orion en daarna overgestapt op de Westland Lynx. Na mijn FLO bij toeval bij de offshore gekomen en tot mijn 62ste jaar gevlogen met Rotary wing
Luit. ter Zee Vlieger/Waarnemer 1 b/d.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3