Militair.net
Het is do sep 09, 2010 6:06 am
Welkom op het forum van Militair.net!
U kunt lid worden van het militaire forum door in het menu hierboven op de knop registreren te klikken. Wanneer u geregistreerd bent kunt u berichten plaatsen en reageren op onderwerpen. We hopen u binnenkort ook op het forum welkom te heten!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: IRA
BerichtGeplaatst: vr jan 15, 2010 4:06 pm 
Luitenant-Generaal
Luitenant-Generaal

HJ Tulp schreef:
Als je zes maanden in Ierland hebt gewoont kan je daar ook solliciteren. Zodra ze uberhaupt weer rekruteren.

en anders heb je altijd nog dat andere Ierse leger.... :wink:

www.kma-officier.nl

Profiel  

Berichttitel: Re: Bundeswehr
BerichtGeplaatst: za jan 16, 2010 8:45 am 
Commodore
Commodore

Dat andere Ierse leger?

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jan 16, 2010 8:51 am 
Sergeant-Majoor
Sergeant-Majoor

meelezer schreef:
Dat andere Ierse leger?

IRA.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jan 16, 2010 11:48 am 
Commodore
Commodore

Die zal "verzamelaar" niet bedoelen. Ik kan mij tenminste niet voorstellen dat hij suggereert dat als je niet in het reguliere Ierse leger kan dat je dan altijd nog kan solliciteren bij de IRA.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jan 16, 2010 2:05 pm 
Kapitein
Kapitein

De IRA is toch al een paar jaar ontbonden?

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jan 16, 2010 3:39 pm 
Luitenant-Generaal
Luitenant-Generaal

Ik doelde inderdaad op de IRA omdat die ook steun kregen uit het buitenland (let op, ik bedoel niet op een overheid, gewoon sympathisanten, financiers, avonturiers etc.) en in het buitenland rebellen opleidde evenals momenteel recruteert.
De opmerking was echter niet bedoeld om al te serieus op te vatten om er daadwerkelijk een sollicitatie aan te vragen. Mijn excuses, misschien was ik hierin niet duidelijk en was het niet gepast.

De IRA heeft inderdaad officieel de wapens neergelegd in 2005 en verkondigd dat het zou ophouden met (terroristische, alhoewel ze dat woord zelf niet gebruiken) aanslagen, maar dat betekend dus niet dat ze niet meer bestaan.

-De ''Army Council'' bestaat nog steeds en komt ook bijeen
-De actieve leden (circa 300) is opgeroepen de wapens neer te leggen, dat is ook door de meesten gedaan.
De organisatie is verder gewoon intact gehouden en telt circa 1000 leden, alleen zijn ze dus niet meer actief bezig met geweldpleging.
Eind jaren 90 is begonnen met het inleveren van wapens. Vorig jaar zijn opnieuw gesprekken begonnen met de IRA om de laatste wapens in te leveren waarover de ''Army Council'' niet direct de controle had. Overigens is nog altijd het officiele standpunt van Engeland dat de IRA alle wapens destijds heeft ingeleverd en het nu om wapens van individuen gaat, maar uit geheime informatie van hooggeplaatste ambtenaren bleek in 2006 al dat de IRA nog wapendepots had.
-leden die niet akkoord waren met het neerleggen van de wapens, zijn overgegaan in andere splintergroepen, metname the Real IRA die een tijd geleden een nieuwe campagne heeft aangekondigd (denk aan de aanslag op 9 maart vorig jaar, waarbij 2 militairen omkwamen).

Ik denk dat ze pas echt opdoeken wanneer hun standpunten waarheid worden en waarschijnlijk nog wel meer dan dat.
Dat heeft de geschiedenis wel geleerd, want officieel heeft de IRA bestaan van 1919 tot 1922. Vervolgens is er eigenlijk telkens sprake van een groep die het instandhoud.
Zolang er spanningen en conflicten zijn, zal de IRA zichzelf instandhouden zodat het ieder moment weer actief kan worden.
Ze hebben alleen ingezien dat er op dat moment (28 Juli 2005) een einde moest komen aan het geweld omdat dat van belang was voor de politieke situatie destijds en de druk steeds groter werd op de organisatie.
Eind 2008 is de IRA ook weer begonnen met recruteren.

www.kma-officier.nl

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jan 16, 2010 10:04 pm 
Commodore
Commodore

Dank voor dit promotiepraatje voor een terroristische organisatie.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jan 16, 2010 10:31 pm 
Commodore
Commodore

Verzamelaar schreef:
De organisatie is verder gewoon intact gehouden en telt circa 1000 leden, alleen zijn ze dus niet meer actief bezig met geweldpleging..

Integendeel, wat nog over is van de oude P(provincial)IRA of de RIRA is niets meer dan een mafiose criminele organisatie die zich van nature bezig houdt met geweldpleging. Hun terroristische activiteiten zijn inderdaad wat afgezwakt hoewel er van tijd tot tijd toch 'incidenten' zijn zoals de laffe aanslag op een militaire basis.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 18, 2010 7:11 pm 
Luitenant-Generaal
Luitenant-Generaal

Citaat:
Dank voor dit promotiepraatje voor een terroristische organisatie.

Het was geenzins de bedoeling een promotiepraatje te houden. Jammer dat het blijkbaar zo overkomt alhoewel ik ze nergens verheerlijk of anderen aanspoor om lid te worden.
Zoals ik al aangaf was het wellicht ongepast een cynische opmerking te maken op de opmerking dat er niet gerecruteerd werd in het Ierse leger.
Blijkbaar was bij andere forumleden niet bekend dat de IRA nog bestaat danwel op het moment een recruteringscampagne houd en werd de opmerking serieus genomen.
Vandaar dat ik er ook serieus informatie over gaf.

Citaat:
Integendeel, wat nog over is van de oude P(provincial)IRA of de RIRA is niets meer dan een mafiose criminele organisatie die zich van nature bezig houdt met geweldpleging. Hun terroristische activiteiten zijn inderdaad wat afgezwakt hoewel er van tijd tot tijd toch 'incidenten' zijn zoals de laffe aanslag op een militaire basis.

Met geweldpleging doelde ik in eerste instantie op het politiek geweld (dus aanslagen etc.), niet zozeer criminaliteit.

Er zitten verschillen tussen diverse IRA groeperingen.
Als men het heeft over de IRA dan heeft men het in het algemeen over de Provisional IRA.
Dit is in feite de groep die ik bedoelde toen ik het over 1000 leden had.
Verder zijn er diverse kleinere groepen, waaronder het restant van de Official IRA (enkele tientallen leden), Continuity Irish Republican Army (circa 150 leden), Irish National Liberation Army (circa 60 leden) en The Real IRA (circa 150 leden). Verder zijn er ook nog diverse (lokale) kleinere organisaties.

The Real IRA is de organisatie die achter de aanslag op de legerbasis afgelopen jaar zit, niet de Provisional IRA.
In de volksmond wordt iedere paramilitaire Ier onder 1 noemer geplaatst als IRA lid. De meeste groeperingen vinden ook hun roots uit de IRA van net na WO1 of uit splitsingen die daar vervolgens weer vanaf komen.

De IRA vergelijken met de maffia en stellen dat van nature zich met dat soort praktijken bezighouden, gaat misschien wat ver.
De PIRA, om het zo maar te gebruiken vanwege het onderscheid, heeft de wapens neergelegd en kent een sterkte hierarchie. Dit is de grootste, maar ook de meest ''professionele'' van alle paramilitaire organisaties in Ierland
De leiding bepaald zeer sterk wat de leden wel en niet mogen, ook wat ze overdag op straat doen. Criminaliteit wordt over het algemeen niet geaccepteerd en in de gaten gehouden.

Ze (PIRA) worden gefinancierd door allerlei buitenlandse organisaties en sympathisanten.
Ik zal niet ontkennen dat een deel van de leden een strafblad heeft of aan criminaliteit doen, maar over het algemeen komt die criminaliteit van de leden niet vanuit de PIRA. Over het algemeen trekken dit soort organisaties nou eenmaal een lagere klasse aan, dus dat er tuig, inbrekers, verkrachters, dieven etc. bijzitten is niet vreemd. De Army Council, over het algemeen de mensen die wat slimmer zijn en naar het hele plaatje moeten kijken, proberen criminaliteit van de leden te voorkomen omdat dit de organisatie aantast.
Verder kun je stellen dat het verkrijgen en houden van illegale wapens criminaliteit is, maar ik vind dat niet vreemd voor een paramilitaire organisatie en zou het dan ook niet zozeer als wapenhandel willen zien met een winstoogmerk (want daar is het echte wapenhandelaren en criminelen om te doen).
Wel zijn er regelmatig liquidaties binnen de gelederen of ruzies met andere Ierse organisaties.

Het waren en zijn vooral de kleinere organisaties zoals vroeger de Irish People's Liberation Organisation die ervoor hebben gezorgd dat de IRA dit label kreeg.
Tegenwoordig is het vooral The Real IRA die aan criminaliteit doet, waaronder ook drugshandel.
De Real IRA is de meest labiele en extremistische.

Een hoop PIRA leden die de wapens niet wilden neerleggen zijn naar de RIRA gegaan en andere organisaties.

Maar nogmaals, zoals ik aan het begin al aangaf.
Met het staken van geweldpleging bedoelde ik dus het afhouden van de gewapende strijd, niet zozeer criminaliteit.

Daarnaast wil ik benadrukken dat ook de PIRA geen lieverdjes zijn noch dat ik hun acties hiermee goedpraat. Geenzins ben ik een voorstander van de IRA.
Ik probeer nu puur informatie te geven bij het reageren.

www.kma-officier.nl

Profiel  

Berichttitel: Re: IRA
BerichtGeplaatst: wo jan 20, 2010 4:01 pm 
Luitenant-Generaal
Luitenant-Generaal

[ONDERWERP GESPLITST]

post zijn afkomstig uit het underwerp Bundeswehr
http://www.militair.net/forum/viewtopic.php?f=14&t=6009&start=0

Helaas is n.a.v. een door mij gemaakte, wellicht ongepaste, opmerking het topic Bundeswehr off-topic geraakt. Daarop heb ik besloten het onderwerp te splitsen zodat de vraag in het originele topic hier niet onder hoeft te lijden en men hier, indien wenselijk, toch dieper kan ingaan op het onderwerp.

www.kma-officier.nl

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]