Citaat:
Dank voor dit promotiepraatje voor een terroristische organisatie.
Het was geenzins de bedoeling een promotiepraatje te houden. Jammer dat het blijkbaar zo overkomt alhoewel ik ze nergens verheerlijk of anderen aanspoor om lid te worden.
Zoals ik al aangaf was het wellicht ongepast een cynische opmerking te maken op de opmerking dat er niet gerecruteerd werd in het Ierse leger.
Blijkbaar was bij andere forumleden niet bekend dat de IRA nog bestaat danwel op het moment een recruteringscampagne houd en werd de opmerking serieus genomen.
Vandaar dat ik er ook serieus informatie over gaf.
Citaat:
Integendeel, wat nog over is van de oude P(provincial)IRA of de RIRA is niets meer dan een mafiose criminele organisatie die zich van nature bezig houdt met geweldpleging. Hun terroristische activiteiten zijn inderdaad wat afgezwakt hoewel er van tijd tot tijd toch 'incidenten' zijn zoals de laffe aanslag op een militaire basis.
Met geweldpleging doelde ik in eerste instantie op het politiek geweld (dus aanslagen etc.), niet zozeer criminaliteit.
Er zitten verschillen tussen diverse IRA groeperingen.
Als men het heeft over
de IRA dan heeft men het in het algemeen over de Provisional IRA.
Dit is in feite de groep die ik bedoelde toen ik het over 1000 leden had.
Verder zijn er diverse kleinere groepen, waaronder het restant van de Official IRA (enkele tientallen leden), Continuity Irish Republican Army (circa 150 leden), Irish National Liberation Army (circa 60 leden) en The Real IRA (circa 150 leden). Verder zijn er ook nog diverse (lokale) kleinere organisaties.
The Real IRA is de organisatie die achter de aanslag op de legerbasis afgelopen jaar zit, niet de Provisional IRA.
In de volksmond wordt iedere paramilitaire Ier onder 1 noemer geplaatst als IRA lid. De meeste groeperingen vinden ook hun roots uit de IRA van net na WO1 of uit splitsingen die daar vervolgens weer vanaf komen.
De IRA vergelijken met de maffia en stellen dat van nature zich met dat soort praktijken bezighouden, gaat misschien wat ver.
De PIRA, om het zo maar te gebruiken vanwege het onderscheid, heeft de wapens neergelegd en kent een sterkte hierarchie. Dit is de grootste, maar ook de meest ''professionele'' van alle paramilitaire organisaties in Ierland
De leiding bepaald zeer sterk wat de leden wel en niet mogen, ook wat ze overdag op straat doen. Criminaliteit wordt over het algemeen niet geaccepteerd en in de gaten gehouden.
Ze (PIRA) worden gefinancierd door allerlei buitenlandse organisaties en sympathisanten.
Ik zal niet ontkennen dat een deel van de leden een strafblad heeft of aan criminaliteit doen, maar over het algemeen komt die criminaliteit van de leden niet vanuit de PIRA. Over het algemeen trekken dit soort organisaties nou eenmaal een lagere klasse aan, dus dat er tuig, inbrekers, verkrachters, dieven etc. bijzitten is niet vreemd. De Army Council, over het algemeen de mensen die wat slimmer zijn en naar het hele plaatje moeten kijken, proberen criminaliteit van de leden te voorkomen omdat dit de organisatie aantast.
Verder kun je stellen dat het verkrijgen en houden van illegale wapens criminaliteit is, maar ik vind dat niet vreemd voor een paramilitaire organisatie en zou het dan ook niet zozeer als wapenhandel willen zien met een winstoogmerk (want daar is het echte wapenhandelaren en criminelen om te doen).
Wel zijn er regelmatig liquidaties binnen de gelederen of ruzies met andere Ierse organisaties.
Het waren en zijn vooral de kleinere organisaties zoals vroeger de Irish People's Liberation Organisation die ervoor hebben gezorgd dat de IRA dit label kreeg.
Tegenwoordig is het vooral The Real IRA die aan criminaliteit doet, waaronder ook drugshandel.
De Real IRA is de meest labiele en extremistische.
Een hoop PIRA leden die de wapens niet wilden neerleggen zijn naar de RIRA gegaan en andere organisaties.
Maar nogmaals, zoals ik aan het begin al aangaf.
Met het staken van geweldpleging bedoelde ik dus het afhouden van de gewapende strijd, niet zozeer criminaliteit.
Daarnaast wil ik benadrukken dat ook de PIRA geen lieverdjes zijn noch dat ik hun acties hiermee goedpraat. Geenzins ben ik een voorstander van de IRA.
Ik probeer nu puur informatie te geven bij het reageren.