Militair.net
Het is vr okt 20, 2017 5:34 am
Welkom op het forum van Militair.net!
U kunt lid worden van het militaire forum door in het menu hierboven op de knop registreren te klikken. Wanneer u geregistreerd bent kunt u berichten plaatsen en reageren op onderwerpen. We hopen u binnenkort ook op het forum welkom te heten!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Het von Schlieffenplan: een goed plan of gedoemd te mislukken?
Een goed plan, alleen slecht uitgepakt door andere omstandigheden(zoals het ingraven in loopgraven) 50%  50%  [ 2 ]
Een goed plan, maar de aanpassingen niet. 25%  25%  [ 1 ]
Een slecht plan, gedoemd te mislukken. 25%  25%  [ 1 ]
Een slecht plan, maar door aanpassing toch iets beter. 0%  0%  [ 0 ]
Een slecht plan, door aanpassing nog erger! 0%  0%  [ 0 ]
anders, namelijk......(ruimte voor discussie) 0%  0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 4
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Het von Schlieffenplan
BerichtGeplaatst: ma nov 16, 2009 10:42 pm 
Majoor
Majoor

Hoe dat legerkorps daar dan moest komen valt inderdaad moeilijk uit te maken.
Voor wat betreft het plunderen: ik had gesteld
Citaat:
je moet wel bedenken dat in die dagen doortrekkende troepen leefden van plundering

Ik heb nergens gezegd dat het plunderen strategisch of tactisch ingecalculeerd was, of deel uitmaakte van het plan.
Het blijft een feit dat troepen in opmars er geen graten in zagen (en trouwens heden ten dage nog altijd niet) zich te voorzien van etenswaar via plundering.
Mijn eigen vader was zes toen de Duitsers door zijn geboortedorp trokken, en was er tien toen ze terugtrokken. Telkens werd het dorp geplunderd. In één enkel geval (het betrof een eenheid te paard) heeft de tussenkomst van de burgemeester ertoe geleid dat de bevelvoerende Duitse officier zijn mannen ter verantwoording heeft geroepen. De burgemeester moest de bewoners meebrengen die bestolen waren, dewelke vervolgens de soldaten moesten aanduiden die gestolen hadden. Dezen werden ter plaats geëxecuteerd door de officier. Dit gebeurde enkele weken voor de wapenstilstand in 1914.
Echter, tijdens de bezetting (1914-1918) moest de bevolking een percentage van zijn opbrengsten afstaan aan de bezettende troepen. Bij het achterhouden van zaken, of het vervalsen van gegevens, werden zware straffen opgelegd.
Plundering, in de directe of indirecte betekenis van het woord, heeft altijd deel uitgemaakt van oorlogvoering. En de bevelvoerders van oprukkende troepen houden er wel degelijk rekening mee bij het probleem van, bevoorrading.
Volgens allerlei internationale verdragen en overeenkomsten, die met de allerbeste bedoelingen tot stand zijn gekomen, zou dit tot het verleden moeten behoren, net zoals geweldpleging en verkrachtingen. Ga dan maar eens luisteren naar mensen die de afgelopen twintig jaar tussen oorlogsgeweld hebben geleefd. Die vertellen heel andere verhalen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 09, 2009 5:05 pm 
Majoor
Majoor

Kijk, gelukkig heeft niemand het al opgemerkt, maar in mijn vorige post steekt een kanjer van een fout.
Ik schreef namelijk
Citaat:
Dit gebeurde enkele weken voor de wapenstilstand in 1914.

Dit had natuurlijk moeten zijn:
.... de wapenstilstand in 1918.
Sorry voor de fout, eventjes niet opgelet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 19, 2010 11:29 pm 
Militair.net Medewerker
Militair.net Medewerker

Citaat:
En de bevelvoerders van oprukkende troepen houden er wel degelijk rekening mee bij het probleem van, bevoorrading.
Volgens allerlei internationale verdragen en overeenkomsten, die met de allerbeste bedoelingen tot stand zijn gekomen, zou dit tot het verleden moeten behoren, net zoals geweldpleging en verkrachtingen. Ga dan maar eens luisteren naar mensen die de afgelopen twintig jaar tussen oorlogsgeweld hebben geleefd.

Oorlogvoering en het houden aan regels gaat niet bepaald samen. Wanneer iemand dreigt te verliezen is de kans groot dat zijn militairen 'vals' gaan spelen.

Profiel  

Berichttitel: Het von Schlieffenplan
BerichtGeplaatst: ma okt 02, 2017 1:00 am 
Soldaat

Oh Dat is goed om te weten, begon me vandaag alweer zorgen te maken en ben ondertussen na n week stop weer begonnen met de gentiaanviolet, want dat hielp me wel tegen de jeuk, al was het niet definitief weg. Dat kan geen kwaad toch?
Bedankt voor de tips en steun

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2