Militair.net
Het is wo aug 20, 2014 9:45 am
Welkom op het forum van Militair.net!
U kunt lid worden van het militaire forum door in het menu hierboven op de knop registreren te klikken. Wanneer u geregistreerd bent kunt u berichten plaatsen en reageren op onderwerpen. We hopen u binnenkort ook op het forum welkom te heten!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Aantal vragen omtrent keuring Landmacht
BerichtGeplaatst: za jan 31, 2009 12:09 pm 
Soldaat 1e klasse
Soldaat 1e klasse

Beste mensen Ik zit met een antal vragen die ik graag zou willen weten voordat ik aan het keurings traject van de Landmacht begin.
Hierbij geef ik eerlijke informatie over mijzelf mede om te zien of eerlijkheid loont tijdens bijvoorbeeld de psychologische test.

Ik ben een man van 27 jaar die al heel wat diverse banen heb gehad, maar waar ik nooit echt voldoening uit heb gehaald. Ik zit al een lange tijd te denken om toch maar die stap te nemen die ik eigenlijk al lang geleden had moeten nemen, namelijk het leger in gaan. Het leger heeft mij altijd al aangetrokken en er is op dit moment eigenlijk niets wat ik liever zou willen doen. Als ik door de keuringen heen ben zou ik het liefst bij de infanterie terecht komen omdat dat mij gewoon het interesantste onderdeel van het leger lijkt, misschien kom ik daar na de AMO op terug, maar dat is wat ik nu wil. Echter heb ik volgens mij een verleden dat de keuring en selectie miscchien in de weg zou kunnen staan. Het gaat dan met name om de volgende zaken die in de psychologische test de doorslag kunnen geven tussen wel of niet geschikt.
Doordat ik erg veel verschillende banen heb gehad kom ik misschien niet echt over als een doorzetter ondanks dat ik dat al zeg ik het zelf zeker ben. de voornaamste reden dat ik telkens na een paar jaar weer weg ben gegaan bij een bedrijf is dat ik er totaal geen voldoening en plezier meer aan beleefde. Ook kwam het voor dat ik gewoonweg een betere baan kreeg aangeboden.
Een ander punt waar ik regelmatig mee zit is het feit dat ik een aantal jaren geleden bij een psycholoog ben geweest voor angstaanvallen. In die tijd had ik last van een soort pleinvrees (agorafobie) Gelukkig is dat allemaal achter de rug en ik moet zeggen dat ik totaal niet meer de persoon ben die ik toen was. Ik heb (veel) meer zelfvertrouwen gekregen en kan op dit moment alles aan. De oorzaak van die angstaanvallen die ik toen had lag waarschijnlijk in opgekropte emoties die ik toen niet kon uiten, maar nogmaals dat was toen. Op dit moment heb ik totaal geen last meer van deze gevoelens en ben ik mentaal gezond. Nou vraag ik mij af of ik dit allemaal maar beter achterwege kan laten tijdens het psychologische gesprek of moet ik open kaart spelen en daardoor een groot risico lopen dat ik afgekeurd wordt. In princiepe kan ik zeggen dat ik nooit bij een psycholoog ben geweest omdat ik mijn dosier heb laten vernietigen. Tips hierover zijn zeer welkom.
Wat betreft de medische keuring en de condietie die je moet hebben voordat je eraan begint heb ik ook nog wat vragen. Ik sport nu al een geruime tijd zodat ik fit aan de keuring kan beginnen. Mijn schema bestaat uit hardlopen, fietsen en kracht training wel rook ik nog steeds waardoor ik snel buiten adem ben (10 minuten rennen in bos en ik ben dood) Ik heb mijzelf voorgenomen om te stoppen met roken zodra ik na de voorlichting en de solicitatie wordt uitgenodicht voor de medische psychologische keuring. Ook wil ik dan mijn trainings schema verzwaren. Vanaf dat moment ga ik volledig leven naar een baan in het leger, dat betekent dus vroeg opstaan, veel sporten en stoppen met roken.

Om mijn verhaal wat korter te maken vat ik even mijn vragen samen waar ik graag antwoord op wil hebben:

is mijn arbeidsverleden en dan met name alle verschillende banen die ik heb gehad een punt waardoor ze zouden kunnen denken dat ik geen doorzettingsvermogen heb een probleem?

kan ik beter het feit dat ik bij een psycholoog ben geweest achterwege laten bij het psychologisch gesprek? (mijn dosier is vernietigd)

Wat betreft het sporten en mijn condietie lijkt het mij het best om te stoppen met roken, Ik ben namelijk na tien minuten hardlopen kapot. Wel wordt mijn condietie elke week beter en kan ik steeds langer rennen. Is het nodig om te stoppen met roken of is 30 minuten hardlopen voldoende om door de keuring te komen. 30 minuten rennen is namelijk mijn doel en daar ben ik over een week of 6 wel denk ik.

Ik wil iedereen die dit leest alvast bedanken voor de tijd en ik hoop dat er een paar concrete tips uit komen zodat ik nog beter ben voorbereid voor een baan bij de Landmacht.

Ben ik niet te oud?

Met vriendelijke groet,

Arjan

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jan 31, 2009 12:29 pm 
Militair.net Medewerker
Militair.net Medewerker

Je bet nog niet te oud. Ik zou echter geen jaren meer wachten als je nog binnen de Koninklijke Landmacht wil werken...

Wat betreft je verleden bij de psycholoog is het van dat je goed weet in wat voor situaties je terecht kunt komen bij defensie. Verschillende crisisgebieden en grote hoeveelheden mensen behoren tot de omgeving van de militair.

Hoe lang is het overigens gelden dat je onder behandeling bent geweest?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jan 31, 2009 12:40 pm 
Majoor
Majoor

en mbt je conditie en stoppen met roken kan je beter direct stoppen en kijken of het je lukt.
10min hardlopen is niet lang en een reguliere coopertest 12 min 2400m is toch wel een minimum. volgens mij vragen ze voor de infanterie zelfs meer. conditie opbouwen kost tijd vandaar.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jan 31, 2009 1:22 pm 
Soldaat 1e klasse
Soldaat 1e klasse

P Geertsma schreef:
Je bet nog niet te oud. Ik zou echter geen jaren meer wachten als je nog binnen de Koninklijke Landmacht wil werken...

Wat betreft je verleden bij de psycholoog is het van dat je goed weet in wat voor situaties je terecht kunt komen bij defensie. Verschillende crisisgebieden en grote hoeveelheden mensen behoren tot de omgeving van de militair.

Hoe lang is het overigens gelden dat je onder behandeling bent geweest?

Ik ben daar ongeveer 8 keer geweest in de periode december 2004 tot february 2005

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jan 31, 2009 1:25 pm 
Militair.net Medewerker
Militair.net Medewerker

dan heb je een vrij kleine behandeling gehad en als je verder nergens last van hebt zal de keuringspsycholoog er ook niet zwaar aan tillen (denk ik).

Ze zal je echter wel vragen hoe het nu met je gaat en of je nu nog problemen tegenkomt.

Stoppen met roken is inderdaad verstandig. Hoe vaak sport je overigens op dit moment?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jan 31, 2009 3:42 pm 
Soldaat 1e klasse
Soldaat 1e klasse

P Geertsma schreef:
dan heb je een vrij kleine behandeling gehad en als je verder nergens last van hebt zal de keuringspsycholoog er ook niet zwaar aan tillen (denk ik).

Ze zal je echter wel vragen hoe het nu met je gaat en of je nu nog problemen tegenkomt.

Stoppen met roken is inderdaad verstandig. Hoe vaak sport je overigens op dit moment?

Dus ik kan beter open kaart spelen denk je? op dit moment probeer ik om de dag aan krachttraining te doen en condietie elke dag minimaal 30 minuten

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jan 31, 2009 3:53 pm 
Commodore
Commodore

Ik denk dat het beter is om het on the low te houden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jan 31, 2009 9:31 pm 
Soldaat 1e klasse
Soldaat 1e klasse

HJ Tulp schreef:
Ik denk dat het beter is om het on the low te houden.
Dat lijkt mij ook het beste. Iemand een beter idee?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo feb 01, 2009 11:22 am 
Militair.net Medewerker
Militair.net Medewerker

Sport is erg belangrijk. Vergeet echter niet dat je met alleen sporten de keuring niet haalt. Het is ook belangrijk dat je tijdens de psychologische keuring van defensie goed de vragen weet te beantwoorden.

Motivatie voor het krijgsmachtonderdeel van jouw keuze is iets wat je goed voor ogen moet hebben.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo feb 01, 2009 5:09 pm 
Soldaat 1e klasse
Soldaat 1e klasse

P Geertsma schreef:
Motivatie voor het krijgsmachtonderdeel van jouw keuze is iets wat je goed voor ogen moet hebben.

Er Is op dit moment niets wat ik liever zou willen doen. De Infanterie lijkt mij het interesantste onderdeel. Hier wordt het echte verschil gemaakt (denk ik)
Het lijkt mij dan ook een zeer uitdagende baan waarin je mentaal en fysiek je grenzen verlegt. Mensen helpen, het salaris en de doorgroei mogelijkheden binnen het leger spreken mij ook erg aan.

Profiel  

Berichttitel: Re: Aantal vragen omtrent keuring Landmacht
BerichtGeplaatst: zo feb 01, 2009 10:05 pm 
Militair.net Medewerker
Militair.net Medewerker

Hallo Arjan,

Binnen de infanterie zijn ook zeer veel verschillende functies.
Welke functie wil je precies uitvoeren?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo feb 01, 2009 10:20 pm 
Soldaat 1e klasse
Soldaat 1e klasse

P Geertsma schreef:
Hallo Arjan,

Binnen de infanterie zijn ook zeer veel verschillende functies.
Welke functie wil je precies uitvoeren?

Er zijn 2 functies die nu mij erg aanspreken #1 Soldaat Infanterie Antitank en #2 Soldaat Infanterie Schutter Boordmitrailleur. Deze functies passen volgens mij het best bij mij. Echter vind ik het moeilijk om hier een juiste motivatie aan te geven zonder een rambo te lijken. Misschien heeft iemand hier een goede tip voor.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo feb 01, 2009 10:27 pm 
Militair.net Medewerker
Militair.net Medewerker

Je moet nooit een Rambo lijken. Kijk vooral naar de belangrijkste taken van defensie:

De nationale taken van de landmacht zijn:

Hulp bij calamiteiten in Nederland;
Ondersteuning maatschappelijke organisaties.
De internationale taken van de landmacht zijn:

Vrede behouden of afdwingen;
Humanitaire hulp;
Civil-military cooperation.

Dat zijn belangrijke punten voor je motivatie..

Profiel  

BerichtGeplaatst: di feb 03, 2009 8:03 pm 
Soldaat 1e klasse
Soldaat 1e klasse

Spannend hoor... Morgen ochtend om 09:00 uur is de voorlichting met daaropvolgend het sollicitatie gesprek. Ik laat nog wel weten hoe het is gegaan :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: za feb 07, 2009 4:35 pm 
Soldaat 1e klasse
Soldaat 1e klasse

Ben dus bij het CWI geweest voor de voorlichting en heb me uiteindelijk opgegeven voor soldaat infanterie luchtmobiel. Ik weet dat het een hele zware training is, maar ik ga er 100% voor. Over 6 weken krijg ik een uitnodiging voor mijn eerste onderzoek.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende