Militair.net
Het is zo jun 25, 2017 3:44 am
Welkom op het forum van Militair.net!
U kunt lid worden van het militaire forum door in het menu hierboven op de knop registreren te klikken. Wanneer u geregistreerd bent kunt u berichten plaatsen en reageren op onderwerpen. We hopen u binnenkort ook op het forum welkom te heten!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Bunkers en Forten
BerichtGeplaatst: za mei 02, 2009 11:57 am 
Kolonel
Kolonel

Goblin schreef:
jefferson schreef:
Goblin schreef:
Wat hebben zij gebruikt als mal? :lol:

Voor wat ??

Allemaal bultjes op de bunker. Dit is meestal de oorzaak van de mal.

Het enige dat ik weet is dat ze diende als camouflage. Vraag me niet hoe het werkte. Misschien weet iemand dit?

Profiel  

BerichtGeplaatst: za mei 02, 2009 12:26 pm 
Generaal
Generaal

Wellicht werd de bunker gekleurd zodat het lijkt op een struik.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za mei 02, 2009 12:39 pm 
Kolonel
Kolonel

Bunkers gecamoufleerd met een ruw stenen uiterlijk, meestal mee opgenomen in het landschap en de helling van het terrein (Type Tyrolien Mamelonné)

Een veel voorkomende vorm van camoufleren. was het aanbrengen van een cementeerpatroon waarbij de bunker het uitzicht krijgt van gemetst te zijn met grote oneffen ruwe stenen. Hierop ging men dan camouflagekleuren aanbrengen in de kleuren van de omgeving.

Er bestonden voor de gebruikte camouflagekleuren een aantal mogelijke varianten. Als deze bunkers in de buurt van landbouwvelden stonden, zoals op Muntekouter, werd als grondverf meestal geelbruin/okerbruin gebruikt. Hierop werden dan eventueel groene of lichtgroene vlekken aangebracht. Deze originele grondkleur is trouwens in veel gevallen nog terug te vinden aan de binnenkant van de schietgaten.

In weilanden ging men de bunkers soms volledig lichtgroen verven. Eventueel werden dan nog geelbruine vlekken toegevoegd.

In bosrijkere omgeving ging men de kleuren dan nog specifieren naar de aard van de bebossing. Zo heeft men gevallen waar de grondkleur lichtgroen was, waar men dan kleurvlekken ging op aanbrengen met okerrood, okergeel en groen. Dit zijn de kleuren die men meestal terugvond de kanten van Melle langs spoorwegtaluds.

De kanten van Betsberg was de grondkleur in het algemeen weer lichtgroen en de vlekken dan weer matgroen en bruin.

De kanten van Semmerzake was de grondkleur opnieuw okergeel en de kleurvlekken dan weer groen en lichtgroen.

Soms gaat men zelfs zo ver dat men de uitwendige kleuren ook nog gaat aanbrengen op de achtermuur van de mitrailleurkamers aan de binnenkant. Op deze manier kan men van buitenaf door het schietgat geen bleke wit-grijze achtermuur zien.

Het ruwe gebochelde cementeerpatroon heeft in het militair jargon ook nog een specifieke naam gekregen, namelijk “Enduit Tyrolien Mamelonné".

Bron: http://www.bunkergordel.be/2-camouflage ... unkers.htm

Profiel  

BerichtGeplaatst: za mei 02, 2009 12:42 pm 
Generaal
Generaal

Zoals ik dus dacht.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo mei 10, 2009 9:12 pm 
Soldaat

Beste(n)

Zelf ben ik webmaster van de website http://www.bunkergordel.be
Ik heb gemerkt dat er vragen zijn over de camouflage van de bunkers met het ruw gebochelde uitzicht en dat jullie ondertussen reeds een gedeelte van mijn website hebben gebruikt om het antwoord te proberen vinden.
Hoe de camouflage in realiteit aangebracht werd, is mij ook al meermaals gevraagd geweest en is voor mij ook nog deels een raadsel.

Hetgene dat ik ondertussen vermoed dat gebeurd is om dat effect te creëren is dat de bunkers ook eerst ruw gegoten geweest zijn. Daarna zijn ze gelijkmatig glad gecementeerd en heeft men het oppervlak iets geruwd door allicht de cementeerlaag te boucharderen. Daarop zijn de bobbels aangebracht. Dit is voor zover ik het kan thuisbrengen de wijze waarop het allicht is gebeurd.
De bobbels zijn dus zeker niet mee uitgekofferd geweest zoals ik al meende te lezen.

De foto's die jullie tonen van Ninove of Pamel dacht ik, zijn allen bunkers van de lijn Waver-Ninove. Dit was één van de laatste geconstrueerde bunkerlinies die eveneens deel uitmaakte van de belgische fortificatiepolitiek van Belgie voor WO II.
Merkwaardig genoeg is die bunkerlinie, die in realiteit veel minder uit bunkers bestond dan bruggenhoofd Gent, maar veel meer uit pantserversperringen, volledig op Frankrijk gericht. Dit was om toch niet 100% naar Duitsland de schijn te geven dat alle gebouwde bunkers specifiek tegen hen gericht waren. Dit was een poging om naar de buurlanden aan te tonen dat ze neutraal wouden zijn ten opzichte van de rest van de wereld.

Mocht u er nog vragen hebben of bijkomende info hebben over Bruggenhoofd Gent (het hoofdthema van mijn website), mag u dat altijd laten weten via dit forum of rechtstreeks via mijn e-mail.

Ik zal dan wel proberen antwoorden op jullie vragen of in het slechtste geval laten weten dat ik het antwoord niet weet.

Mvg
Luc Van de Sijpe
http://www.bunkergordel.be
info@bunkergordel.be

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo mei 10, 2009 9:30 pm 
Generaal
Generaal

bunkertje schreef:
De foto's die jullie tonen van Ninove of Pamel dacht ik, zijn allen bunkers van de lijn Waver-Ninove. Dit was één van de laatste geconstrueerde bunkerlinies die eveneens deel uitmaakte van de belgische fortificatiepolitiek van Belgie voor WO II.
Merkwaardig genoeg is die bunkerlinie, die in realiteit veel minder uit bunkers bestond dan bruggenhoofd Gent, maar veel meer uit pantserversperringen, volledig op Frankrijk gericht. Dit was om toch niet 100% naar Duitsland de schijn te geven dat alle gebouwde bunkers specifiek tegen hen gericht waren. Dit was een poging om naar de buurlanden aan te tonen dat ze neutraal wouden zijn ten opzichte van de rest van de wereld.

Alle bunkers die ik toon, zijn Wo1 en uit de Ieperboog (of eventueel ook de Ijzerfront en Nord-Pas-de-Calais). Om vergissen uit te sluiten. :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 22, 2009 6:12 pm 
Generaal
Generaal

Een Eerste Wereldoorlog bunker die ik, tijdens mijn busreis naar Roeselare, heb gefotografeerd. De bunker ligt in de Roeselarestraat in Roeselare. Vroeger lag op deze plaats de spoorlijn 64, de spoorlijn die lag tussen Ieper en Roeselare die langs Tyne Cot Cemetery liep (Road to Passchendaele). Tijdens de Eerste Wereldoorlog was het van groot belang voor de Duitsers om troepen en logistiek uit de Roeselare naar het front te krijgen. Daarom de verschillende bunkers die zich daar bevonden ter verdediging van die spoorlijn en station.

Afbeelding

Close up!

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 22, 2009 6:23 pm 
Generaal
Generaal

In de Sint-Hubrechtsstraat, ter hoogte van nummer 51, staat een bunker uit de Tweede Wereldoorlog die in de huizen werd gebouwd. Naast een herenhuis die dateert uit 1897. Even over het huis. Het werd gebouwd in opdracht van Emiel Van Dromme, schoonzoon van de brouwerij Rodenbach wat verderop. Emiel beheerde vanaf 1892 tot 1913 de brouwerij, zodat hij hier kwam wonen. In 1913 overleed Emiel en werd het huis opgekocht door Maurits Carlier. Tijdens de Tweede Wereldoorlog, bouwde de Duitsers een bunker op die functie deed als communicatiecentrale tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het werd gebouwd uit 1 meter dikke muren uit gewapend beton! Vooraan stak een gebogen ruimte uit waarin twee machinegeweren in kon geplaatst worden. Deze ruimte kon afgesloten worden door middel van ene gepantserde deur in de bunker. De binnenruimte kon gewijzigd worden. Waarom de bunker hier stond, weet ik niet. Maar vermoedelijk voor het station en de haven die nabij de bunker lagen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: za mei 23, 2009 4:46 pm 
Generaal
Generaal

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 03, 2009 10:05 pm 
Generaal
Generaal

De Verdronken weide in rust en in vrede achtergelaten, vol met leven!

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 05, 2009 8:59 pm 
Generaal
Generaal

Langhof Farm - Lankhof Farm op verschillende punten rond het kunstmatige eiland. 8-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 09, 2009 12:01 am 
Generaal
Generaal

In de tunnels van het Hoornwerk van Antwerpen.

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jul 13, 2009 5:41 pm 
Generaal
Generaal

Tyne Cot Cemetery die gelegen lag op de Flanders I Stellung.

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 16, 2009 12:03 pm 
Generaal
Generaal

Spoorwegbedding Frontzate

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Scheve Toren van Pervijze.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Station Ramskapelle

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ruïnes van de O.L.-Vrouwkerk, met daarin een Belgische observatie bunker gebouwd. Met daarin een gedenksteen voor de Belgische korporaal Mardaga en de bronzen gedenkplaat voor Pater Martial Lekeux (Geen foto van de laatste).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 16, 2009 12:03 pm 
Generaal
Generaal

Duitse bunker Dodengang.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende