Militair.net
Het is do okt 23, 2014 1:35 am
Welkom op het forum van Militair.net!
U kunt lid worden van het militaire forum door in het menu hierboven op de knop registreren te klikken. Wanneer u geregistreerd bent kunt u berichten plaatsen en reageren op onderwerpen. We hopen u binnenkort ook op het forum welkom te heten!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zoeken met metaaldetector
BerichtGeplaatst: zo jan 25, 2009 3:32 pm 
Tweede-Luitenant
Tweede-Luitenant

Mag je zomaar overal zoeken met een metaaldetector?
Of moet je voor sommige plekken een vergunning hebben of mag het op bepaalde plekken niet? :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 25, 2009 4:11 pm 
Generaal
Generaal

Ik hbe hiervan eens info gevraagd aan de politie. In Nederland mag je. Maar alle springtuig moet gemeld worden. Aldus de Amsterdamse politie. In België kreeg ik nog geen info. Maar wat ik weet is dat het verboden is te zoeken zonder verlof op eigendommen die niet aan u toe behoren, tenzij de eigenaar u toestemming geeft.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 25, 2009 5:35 pm 
Militair.net Medewerker
Militair.net Medewerker

Citaat:
Of moet je voor sommige plekken een vergunning hebben of mag het op bepaalde plekken niet

In de ardennen in België mag je op bepaalde gebieden niet zoeken ivm explosieven en dergelijke.

Appie weet overigens precies waar je wel en niet mag zoeken. Misschien kun je hem een pm sturen. Hij weet ook precies waar veel te vinden is..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 25, 2009 7:06 pm 
Generaal
Generaal

P Geertsma schreef:
Citaat:
Of moet je voor sommige plekken een vergunning hebben of mag het op bepaalde plekken niet

In de ardennen in België mag je op bepaalde gebieden niet zoeken ivm explosieven en dergelijke.

Appie weet overigens precies waar je wel en niet mag zoeken. Misschien kun je hem een pm sturen. Hij weet ook precies waar veel te vinden is..

En ik weet dat je nergens mag zoeken in België. Denk wel eerst aan de Westhoek en dan pas aan de Ardennen. Er ligt meer explosieven in de Westhoek dan de Ardennen. Maar in de Ardennen komen ze niet snel naar boven.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 25, 2009 7:59 pm 
Militair.net Medewerker
Militair.net Medewerker

Citaat:
En ik weet dat je nergens mag zoeken in België. Denk wel eerst aan de Westhoek en dan pas aan de Ardennen. Er ligt meer explosieven in de Westhoek dan de Ardennen. Maar in de Ardennen komen ze niet snel naar boven.

Dan zijn ze behoorlijk streng in België. Is die wetgeving zo streng omdat er explosieven zouden kunnen worden gevonden of zijn er meerdere redenen die aan deze wet ten grondslag liggen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 25, 2009 8:08 pm 
Militair.net Medewerker
Militair.net Medewerker

Maar wat te zeggen van mensen die de slagvelden afzoeken naar graven om zo de persoonlijke spullen te roven. ID plaatje weg, lijk zo goed als onindentificeerbaar.

AFP #41
DGO #3009
OMSA M#8014
GMIC #5812

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 25, 2009 8:16 pm 
Militair.net Medewerker
Militair.net Medewerker

Grafschennis is natuurlijk uit den boze. Ik neem aan dat de meeste mensen die een metaaldetector hebben zich niet bezig houden met dat soort misdadige praktijken. Ik doel meer op het zoeken naar hulzen, helmen, patronen en andere militaire materialen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 25, 2009 8:16 pm 
Tweede-Luitenant
Tweede-Luitenant

Ik heb appie trouwens net een berichtj gestuurd.
Maar weten jullie wat voor een metaaldetector he beste is om mee te werken?
Mijn budget om er eentje te kopen ligt rond de 100 euro, is voor een nieuwe veel te laag maar een 2de hands kan nog net zo goed werken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 25, 2009 8:28 pm 
Militair.net Medewerker
Militair.net Medewerker

Citaat:
Mijn budget om er eentje te kopen ligt rond de 100 euro, is voor een nieuwe veel te laag maar een 2de hands kan nog net zo goed werken.

Daarvoor kun je het beste bij Appie zijn, als hij nog terug komt. Hij zit al een aantal jaartjes, zoniet decennia, in het "vak".

AFP #41
DGO #3009
OMSA M#8014
GMIC #5812

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 25, 2009 8:34 pm 
Generaal
Generaal

P Geertsma schreef:
Citaat:

Dan zijn ze behoorlijk streng in België. Is die wetgeving zo streng omdat er explosieven zouden kunnen worden gevonden of zijn er meerdere redenen die aan deze wet ten grondslag liggen?

Henk-Willem schreef:
Maar wat te zeggen van mensen die de slagvelden afzoeken naar graven om zo de persoonlijke spullen te roven. ID plaatje weg, lijk zo goed als onindentificeerbaar.

En springtuig doet hier weinig ter zake. Het gaat meer over "spullen met Historische waarde". De staat jaagt hierop. Ook zou inderdaad stoffelijke resten gevonden worden en zou zijn spullen verdwijnen. Hierdoor kan het lichaam niet geïdentificeerd worden. Hier wat meer uitleg over het zoeken op archeologische sites.

"De wetgeving inzake het gebruik van een metaaldetector in een archeologische context is niet voor interpretatie vatbaar. Als iemand de intentie heeft om door metaaldetectie archeologische vondsten of sites te zoeken, dan wordt dit slechts toegestaan in het kader van een vergunde opgraving en/of een vergunde prospectie met ingreep in de bodem. Er moet dus een vergunning zijn. Die vergunning moet inderdaad worden aangevraagd bij het Instituut voor het Archeologisch Patrimonium. Zodra aan de specifieke vergunningsvoorwaarden is voldaan, kan zowel de professionele onderzoeker als de amateur het welomschreven terrein van de archeologische site met eenmetaaldetector aflopen. Die wetgeving was erg noodzakelijk. De impact van metaaldetectie binnen archeologische zones kan zeer ingrijpend zijn. Iedereen begrijpt dat het weghalen van een wezenskenmerk dat nodig is om een zone te plaatsen en te ontleden, grote gevolgen heeft. Naar analogie met het boek zou dit betekenen dat er van een bladzijde alleen nog maar een aantal woorden overblijven. De vondsten verliezen dan echt hun wetenschappelijke waarde, aangezien niemand ze nog precies kan duiden. Dan beginnen de raadsels. De gevolgen kunnen nog nefaster zijn. Het vinden van archeologische voorwerpen met behulp van de metaaldetector heeft in het verleden niet zelden geleid tot sluikopgravingen en schatgraverij. Het opgedolven archeologische erfgoed komt dan vaak in verkeerde handen terecht, en wordt in vele gevallen clandestien versjacherd. De heer Sauwens wees daar reeds op. Wie dit doet, wil immers op geen enkele wijze nog verbonden zijn met de versjacherde voorwerpen. Anders zou de identiteit van koper en verkoper oorzakelijk kunnen worden vastgesteld. Zo wil men elk strafrechtelijk gevolg vermijden."

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 25, 2009 8:41 pm 
Militair.net Medewerker
Militair.net Medewerker

Dat is duidelijke tekst. Toch heb ik van jou (Goblin) begrepen dat bepaalde mensen in België wel mogen zoeken met metaaldetectors in opdracht van de overheid

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 25, 2009 8:48 pm 
Generaal
Generaal

P Geertsma schreef:
Dat is duidelijke tekst. Toch heb ik van jou (Goblin) begrepen dat bepaalde mensen in België wel mogen zoeken met metaaldetectors in opdracht van de overheid

Inderdaad. Dit zijn vaak archeologen vaak in opdracht van de staat. Vaak duurt dit weken....maanden voor ze een vergunning hebben.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 25, 2009 8:51 pm 
Militair.net Medewerker
Militair.net Medewerker

Zijn er bepaalde groepen die al een standaard vergunning hebben of moet deze telkens weer opnieuw worden aangevraagd in België?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 25, 2009 8:57 pm 
Generaal
Generaal

P Geertsma schreef:
Zijn er bepaalde groepen die al een standaard vergunning hebben of moet deze telkens weer opnieuw worden aangevraagd in België?

Daar weet ik niks van. Volgens mij moeten ze vergunning vragen om op een bepaalde plaats te graven.

Profiel  

Berichttitel: Re:
BerichtGeplaatst: vr feb 27, 2009 10:33 pm 
Soldaat

mmbroek schreef:
Ik heb appie trouwens net een berichtj gestuurd.
Maar weten jullie wat voor een metaaldetector he beste is om mee te werken?

Das niet veel en wordt waarschijnlijk ook weinig vinden dan.
Ik ben geen kenner maar volgens mij is een Garet ACE 150 of 250 wel een redelijk betaalbare beginners MD

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]